Missie en visie

B&B.2024-113

Op Berg & Bos gaan we ervanuit dat iedereen kan leren (op zijn eigen tempo); onze verwachtingen van de leerlingen zijn hoog.

Onze visie

Kennis is de basis van het leren en gaat vooraf aan het leren van vaardigheden. Op Berg & Bos laten we ons daarbij leiden door bewezen leerprincipes.

B&B.2024-010

Visie op leren en gedrag

Om onze leerlingen effectief te laten leren, moeten ze de leerstof goed onthouden en in hun langetermijngeheugen opslaan. We volgen bewezen leerprincipes uit de wetenschap en cognitieve psychologie die vertellen hoe onze hersenen werken en hoe leren werkt.

Vakmanschap van de leerkracht

De leerkracht speelt een belangrijke rol en is degene die kennis overbrengt; daarom staat op Berg & Bos het vakmanschap van de leerkracht centraal. Onze leerkrachten hebben hoge verwachtingen van alle kinderen, stellen heldere doelen en laten kinderen veelvuldig oefenen. Goede en positieve feedback hoort daarbij. We dagen alle leerlingen uit om goede prestaties te leveren en bieden alle kinderen gelijke kansen. Drie gebieden staan daarbij centraal: kwalificatie (aanleren van kennis en vaardigheden), burgerschapsvorming en persoonlijk leiderschap (hoe leerlingen de regie kunnen uitoefenen op hun eigen ontwikkeling).

B&B.2024-117

Kennisrijk curriculum

Alle leerkrachten hanteren in de school dezelfde didactische principes om leerlingen kennis en vaardigheden vanuit een kennisrijk curriculum aan te bieden. De leerkrachten halen eerst voorkennis op, stellen heldere lesdoelen en geven duidelijke instructies, gebaseerd op de instructieprincipes van Rosenshine en de Expliciete Directe Instructie (EDI). Door gerichte vragen te stellen, kan de leerkracht controleren welke leerlingen het lesdoel behaald hebben en voor welke leerlingen gedifferentieerd moeten worden in (leer)tijd en ondersteuning.

We gebruiken ICT als aanvullend middel om effectief te leren. Om de effecten van ons onderwijs te evalueren, toetsen we formatief (tussentijds en ontwikkelingsgericht) en summatief (aan het eind). We bieden onze leerlingen een veilige, ordelijke en voorspelbare omgeving, met structuur, rust, orde en regelmaat. De schoolregels zijn eenduidig en alle leerkrachten gebruiken hetzelfde klassenmanagement.

Visie op professionaliseren

Onze school is een professionele leergemeenschap, waarbij de leerkrachten samenwerken in leerteams en continu bezig zijn met het verbeteren en verhogen van de kwaliteit van het onderwijs. Dat doen we door middel van collectief actieonderzoek, het verzamelen van data en het bestuderen van wetenschappelijke artikelen. Door de permanente cyclus van leren en verbeteren zorgen we ervoor dat we onze leerlingen beter laten leren en verhogen we de kwaliteit van ons onderwijs. De leerkrachten werken intensief samen, waarbij we elkaars ontwikkeling stimuleren en gebruikmaken van elkaars kennis en kwaliteiten. We spreken dezelfde taal, zijn actiegericht en tonen verantwoordelijkheid voor ons eigen handelen, passend bij onze doelen.

B&B.2024-091