
Op Berg & Bos krijgt je kind thematisch en effectief onderwijs en vormt kennis de belangrijke basis.
De kenmerken van ons onderwijs
- Thematisch en effectief;
- Kennis als belangrijke basis;
- Veel aandacht voor taal, rekenen en lezen;
- Les in het Nederlands en in het Engels;
- Duidelijke en effectieve instructies.

Kennis komt voor vaardigheid
Ongeacht wat je later wordt als je groot bent, je moet goed kunnen lezen, rekenen en schrijven. Kennis komt voor vaardigheid en vormt de basis van ons onderwijs.
Op Berg & Bos zijn de basisvaardigheden ‘core’. Daarnaast laten we de leerlingen vanaf groep 1 kennismaken met de wereld om ons heen. Dat helpt ze namelijk om onderwerpen waar ze nog niets vanaf weten, beter te begrijpen. Kennis vormt de basis voor het leren en denken van kinderen; dat stelt ze ook in staat om vaardigheden te leren zoals begrijpend lezen, kritisch denken of problemen oplossen. Ook als het om gedrag gaat, is kennis ‘key’. Hoe we op Berg & Bos met elkaar omgaan, is in ons onderwijsprogramma verweven.
Leren op basis van thema’s
In de lessen komt wat kinderen leren, regelmatig terug. De leerkrachten bouwen voort op wat hun leerlingen in eerdere groepen leerden.
Je begrijpt pas wat de Deltawerken zijn, als je meer weet over rivieren en dijken. Op Berg & Bos werken we vanaf schooljaar 2024-2025 met dezelfde thema’s door de hele school. Wat je kind in groep 4 bijvoorbeeld leert over rivieren en dijken, vormt in groep 5 een goede basis om meer te leren over de Deltawerken. Zo bouwen alle leerlingen aan dezelfde achtergrondkennis en daardoor ontstaat een gedeelde woordenschat. In de thema’s – die we de komende jaren steeds verder uitbreiden – zijn de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, en natuur en techniek geïntegreerd, net als burgerschap, digitale geletterdheid en kunstzinnige oriëntatie.


Vakmanschap van de leerkracht
Al die kennis komt niet vanzelf, daar is het vakmanschap van een leerkracht voor nodig. Onze leerkrachten werken in leerteams en bereiden met elkaar de lessen voor.
Ze gebruiken de Expliciete Directe Instructie (EDI) en testen eerst wat de leerlingen al van een onderwerp weten (voorkennis). Aan de hand van leerdoelen controleren ze steeds welke ontwikkeling ieder kind doormaakt. Kinderen die de leerdoelen behalen of meer uitdaging nodig hebben, kunnen aanvullende opdrachten maken. Kinderen die nog niet zover zijn, krijgen extra instructies. We werken bewust op papier omdat we het belangrijk vinden dat kinderen goed leren schrijven. Wat je opschrijft, onthoud je beter. Daarom gebruiken we ict vooral als hulpmiddel. Vanaf groep 4 heeft iedere leerling een Chromebook.
‘Time to excercise’
De Engelse taal is geïntegreerd in de dagelijkse lespraktijk. We geven geen Engelse les, maar les in het Engels.
Dat doet onze vakleerkracht gym bijvoorbeeld ook. Sporten en bewegen zijn belangrijk en de kinderen krijgen twee keer per week gymles in onze eigen karakteristieke gymzaal. En jawel, die gymlessen kunnen ook in het Engels worden gegeven, want op Berg & Bos is Engels in alle vakken geïntegreerd. Voor de leerlingen is de Engelse taal als voertaal ‘business as usual’. In ons onderwijs maken we tot slot natuurlijk ook tijd vrij om de creativiteit van onze leerlingen te helpen ontwikkelen.
